Tahap Kejutan Budaya

Discover the five stages of culture shock, how to prevent cultural frustrations, and how to reintegrate back into your home culture (should you decide to return at all!).

Kejutan budaya adalah jenis disorientasi yang biasa di negara baru, rumah baru, atau persekitaran budaya baru. Sangat biasa bagi pelajar antarabangsa dan pendatang semasa mengenali budaya tuan rumah.

 

Walaupun beberapa kejutan budaya agak tidak dapat dielakkan, ada cara untuk mengurangkan kesan fenomena ini terhadap pengalaman anda di kediaman baru anda.

 

5 Tahap Kejutan Budaya

Lima peringkat kejutan budaya yang berbeza adalah bulan madu, kekecewaan, penyesuaian, penerimaan, and re-entry.

Pentas Bulan Madu

Tahap pertama kejutan budaya pada awalnya adalah fasa 'bulan madu'. Ini adalah (lebih kurang) fasa kejutan budaya yang terbaik kerana anda mungkin masih belum merasakan kesan ‘negatif’.

 

Apabila anda berada dalam tempoh bulan madu, anda biasanya menyukai segala-galanya mengenai persekitaran baru anda. Anda merangkumi rasa ingin tahu anda, menerokai negara baru anda, dan bersedia untuk lebih banyak lagi.

 

Namun, selalunya ia boleh menjadi 'keterlaluan' fasa bulan madu yang boleh menyebabkan kesan negatif dari kejutan budaya. Apabila anda pergi dan membenamkan diri dalam budaya lain, it’s common to start feeling fatigued.

 

What once were exciting new challenges can often become minor hindrances and grow into major annoyances.

Tahap Kekecewaan

Kejutan budaya fasa ‘negatif’ pertama adalah kekecewaan. Kita semua kecewa dengan kehidupan seharian kita, tetapi kekecewaan ini boleh menjadi lebih menjengkelkan ketika kita terbenam dalam budaya baru.

 

Dalam budaya rumah kita, kita sering kecewa apabila tidak didengar, tidak dapat berkomunikasi, atau merasa tidak kelihatan. Kekecewaan ini dapat terasa berlebihan apabila kita berada dalam budaya baru. Bukan sahaja kita menghadapi gangguan setiap hari, tetapi kita menghadapi gangguan ini pada 'level 10' dan bukannya tahap normal.

 

Kekecewaan dapat muncul di negara tuan rumah melalui kesalahan komunikasi bahasa dan perbezaan budaya.

 

Anda mungkin merasa kecewa kerana anda tidak tahu jalan keluar, tidak biasa dengan sistem pengangkutan, dan mendapati diri anda tersesat sepanjang masa.

Tahap Penyesuaian

Tahap penyesuaian adalah apabila keadaan mulai bertambah baik. You’re getting used to your new surroundings and getting a hang of local languages.

 

Walaupun anda mungkin tidak merasa seperti orang tempatan, you’re starting to get used to the differences between your way of life and your host country’s.

Tahap Penerimaan

Tahap akhir kejutan budaya adalah penerimaan dan asimilasi. Ini biasanya berlaku selepas beberapa hari, minggu, atau bulan setelah tiba (sering bergantung pada berapa lama anda merancang untuk tinggal).

 

Penerimaan adalah ketika anda akhirnya mula merasa seperti salah seorang penduduk tempatan. Ini sering berlaku apabila anda tidak menjangkakannya!

 

Anda tiba-tiba faham bagaimana sistem pengangkutan awam berfungsi, anda mula 'mendapat' jenaka, dan bahasanya kurang perjuangan. Mungkin memerlukan masa bertahun-tahun untuk menyatu sepenuhnya ke dalam budaya baru, tetapi anda mungkin masih akan merasa lebih selesa semasa peringkat ini daripada yang anda lakukan pada peringkat sebelumnya.

Kejutan Budaya Masuk Semula

Satu lagi jenis kejutan budaya berlaku apabila anda kembali ke budaya sendiri. This is a type of reverse culture shock.

 

Anda mungkin merasa seperti budaya rumah anda sendiri tidak lagi sesuai dengan gaya hidup anda atau bahawa rakan dan keluarga tidak ‘mendapatkan’ anda. This is extremely common when traveling between developing and developed nations.

 

Mungkin mengambil masa berhari-hari, minggu, atau bulan untuk kembali normal. This common type of culture shock simply shows you that you’re not the same person you were when you left your home country.

Petua Mencegah Kejutan Budaya

Sekiranya anda bimbang tentang kejutan budaya (atau sudah merasakan kesannya), there are some ways to make your transition a little easier.

 

Belajar Bahasa

Sebelum anda menuju ke rumah baru anda, mula belajar bahasa. Walaupun penduduk tempatan bertutur dalam bahasa pertama anda, anda ingin mula mempelajari beberapa perkataan dan frasa untuk membantu anda berkomunikasi.

 

Muat turun aplikasi terjemahan untuk membantu anda mempelajari beberapa perkataan dan frasa yang paling asas. Aplikasi seperti Vocre (ada pada Google Play untuk Android atau yang kedai epal untuk iOS) menyediakan terjemahan suara dan teks dan bahkan boleh digunakan di luar talian. You can use these types of apps to learn the language before you leave home — as well as to help you to communicate with locals.

Elakkan Harapan

Adalah lazim untuk mempunyai harapan budaya baru. Namun, most of our pain and suffering comes from unhealthy expectations and our realities failing to live up to such expectations.

 

Sekiranya anda bergerak ke Paris, anda mungkin mengharapkan makan baguette setiap hari sambil berjalan-jalan di Champs-Élysées, bercakap Bahasa Perancis kepada semua orang yang anda temui. Walaupun dalam kenyataan, anda akhirnya mengetahui bahawa anda membenci makanan Perancis, tidak dapat berkomunikasi dengan penduduk tempatan, and get lost on the Metro at every turn.

 

Penting untuk melepaskan harapan sebelum berpindah ke negara baru. Idea budaya dan realiti sering dua pengalaman yang sama sekali berbeza.

Sertailah Kumpulan Ekspatriat Tempatan

Salah satu sebab banyak bekas pemain merasa terasing adalah kerana sukar untuk memahami bagaimana rasanya menjadi orang asing di tanah yang aneh - melainkan jika anda sendiri yang melakukannya. Ramai penduduk tempatan tidak memahami kejutan budaya kerana mereka tidak pernah mengalami perendaman dalam budaya yang berbeza.

 

Salah satu cara untuk mencari kru yang memahami kekecewaan anda adalah dengan menyertai kumpulan ex-tep. Kumpulan ini terdiri daripada bekas tepukan dari seluruh dunia dan budaya lain, jadi anda mungkin akan menemui beberapa rakan yang mengingatkan anda tentang rumah.

Rangkul Peringatan Rumah

Walaupun anda bercadang untuk berpindah ke negara lain selamanya, anda masih mahu memahami budaya yang berbeza. Jangan lupa membawa beberapa peringatan rumah bersama anda.

 

Walaupun menemui makanan baru selalu menyeronokkan, anda tetap ingin menikmati makanan yang mengingatkan anda di rumah. Cari bahan untuk membuat makanan dari budaya anda sendiri. Perkenalkan tradisi budaya anda sendiri kepada rakan baru anda. Jangan lupa memanggil rakan dan keluarga pulang ke rumah.

 

Kejutan budaya tidak selalu mudah ditangani, dan biasanya agak tidak dapat dielakkan. nasib baik, ada cara untuk membuat peralihan sedikit lebih mudah.

Dapatkan Vocre Sekarang!